Regelmatig ga ik voor in kerkdiensten, zowel bij gemeenschappen die zich vrijzinnig noemen (Doopsgezinden  en de Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB) als aan PKN gemeenten die dit niet doen. Maar als voorganger merk ik geen verschil. Ja, elke gemeente heeft eigen gebruiken, grote theologische verschillen ben ik nog niet tegengekomen.

Tenminste de PKN gemeenten waar ik ben voorgegaan, via het preekbeurtennetwerk op Facebook. Dit is wellicht een bepaalde selectie binnen de PKN, maar ik heb daar ook wel oproepen gezien waarin gevraagd werd om een mannelijke voorganger omdat er in die gemeenten geen vrouwen mogen voorgaan…. Ja, daar voldoe ik wel aan, maar om nou als feministische voorganger ze eens goed duidelijk te maken dat vrouwen ook heel geschikt zijn…. Nou, dat is meer het soort opschudding waar Femen van houdt, maar dat past niet bij mij. Dan houd ik liever een feministische preek in een gemeente waar dat wel welkom is.

Maar dergelijke oproepen zijn in de minderheid. Vandaar dat ik niet begrijp waarom er niet veel meer wordt samengewerkt. Misschien dat andere voorgangers andere ervaringen hebben? Misschien nog wederzijds wantrouwen te overwinnen? Of maakt onbekend onbemind?

Volgens mij liggen er in elk geval veel mogelijkheden en ik hoop zelf nog vaak bij diverse gemeenten voor te gaan!